Antero Laine ajoi vuonna 1974 Itärallin juniorien yleiskisan voittoon Saab 96 V4:llä, jonka rekisterikilpi oli AYA-10. Silloista kesäisen rallin tulosluettelon kärkisijoja komistivat useat Saabit: Laineen lisäksi Tapio Vanhala ja Tapio Rainio. Elettiin Saabin todellista kulta-aikaa rallissa. Yleiskisassa kärjen valtasivat Hannu Mikkola sekä Ari Vatanen. Itäralli oli heti Jyväskylän Suurajojen jälkeen kovimpia kotimaisia rallikilpailuja, joten mistään ihan pienestä kyläkisastakaan ei puhuttu.

Lappeenrannan Rally Teamin Tomi Tikanmäki ajaa  37 vuoden jälkeen lauantaina XXXIV Itärallissa samaisella Laineen voittaja-Saabilla, jonka rekisterissä komeilee edelleen AYA-10. Autoyksilö on historiallinen lukuisten voittojensa ansiosta sekä myös siitä, että se on Suomen Saabin rallitallin Leo Kinnuselle vuonna 1970 Jyväskylän Suurajoihin rakennettu kilpa-auto.

Tikanmäen vierellä istuu kartanlukijana Antti Mäkeläinen, joka oli Saabin rakentamisessa ja huoltohommissa mukana jo sen kulta-aikoina 70-luvulla. Mäkeläistä voitaneen siis pitää tässä tapauksessa todelliseksi pitkän tien kulkijaksi.

Tikanmäki on ajanut tällä kaudella menestyksekkäästi luokassaan, mutta myös pientä epäonneakin on ollut matkassa. Edellinen helmikuinen ralli Lammilla päättyi viimeisellä kilometrillä syvään lumisukellukseen toiselta sijalta.

– En ole aikaisemmin ollut Joensuussa tai lähiympäristössä kilpailemassa. Kun selvisi, että maineikas Itäralli on Historic Rally Trophyn osakilpailu, niin päätin heti osallistumisesta kisaan, eikä vähiten sen takia, että autollamme on voitettu Itäralli vuonna 1974. Tuolloin lähtönumero Antsalla oli 72 ja meillä nyt 74, selvitti Tikanmäki ennakkotunnelmiaan.

KUVA JA TEKSTI: Kari Kaistinen
www.valokuu.com


Written by Saabworks.fi



See all posts by

Leave a Reply