Race class

Teams

Model year

Model

Drivers

Racing class : Team : Model year : Model : Drivers : Registration : Turbo M Engine : Standard 8-Valve Turbo engine, H-block, K-Jetronic injection Power output : 180hp Transmission : Standard, but strenghtened second gear Special / Notable : Saab Valmet in Uusikaupunki made about 40 pcs racecar for track and Icetrack

Saab 900 Merkkiluokka oli varsin suosittu ”edullinen” kilpaluokka 80-luvulla. Merkkiluokan autot olivat suoraan uudenkaupungin tehtaalta ilman sisustusta ja ylimääräisiä roippeita saatavia 2-ovisia malleja (kevein Saab 900 kori). Merkkiluokan ensimmäinen kisa ajettiin talvella 1987.

Muutoksia ei juuri sallittu:

Autot olivat Saab 900 Turboja (mallimerkintä Saab 900 turbo M), minimipaino 1050kg, huippunopeus n. 200 km/h. Varsin pitkälle vakio-osia, alusta oli säädettävä suht. vapaalla jousivalkoimalla ja iskareilla kunhan kiinnityspisteet olivat alkuperäiset. Ilmajäähdytteiset levyt edessä ja vakiot takana. Koneena 8-venttiili Turbo välijäähdyttimellä, teho n. 200 heppaa. Vahvistetut 5-vaihteiset vaihdelaatikot ja rattaat sai valita Saabin tarjoamista. Kisakytkin, mutta ei lukkoa tai ABS-jarruja.

Kuvagalleria (kuvalähde?):

Kaikkien aikojen ensimmäisen Saab-merkkiluokkakauden 1987 kolme parasta:
1. Olli Kemppainen, KarstUA
2. Robert Koistinen, HUA
3. Kimmo Lehtinen, TamUA

Artikkeleita:

  1. Autoveron muutos synnytti Saab 900 kilpa-auton AJA-lehti 1/87 pdf
  2. rata-autoilun-pelastus AJA-lehti 3/1987 pdf
  3. Saab-merkkiluokka-AJA-4-1987 pdf
  4. Markku-Kuusijärvi-voitti-Saab-jääratamestaruuden_AJA-2-1988 pdf
  5. Saab-merkkiluokka-lisää-vauhtia_AJA-3-1988 pdf
  6. Saab-merkkiluokan-ruudun-takaa_AJA-2-1989 pdf

Leave a Reply