Kartturiongelma jatkui Ruotsiin. Ongelmia oli lisäämässä tosiasia, että kilpailussa ei itse saada nuotittaa vaan järjestäjät toimittaa joko ruotsin- tai englanninkieliset nuotit. Ongelmien vähentämiseksi ajatukset kääntyivät Ruotsiin ja paikalle värvättiin nykytyylin FB:n kautta Stefan Gustavsson. Nuori, innokas kaveri, jota en ollut aiemmin tavannut.

Torstaina 6.2 siis Karlstadiin, ilmoittautumaan ja tapaamaan Stefania. Iltapäivä kului rattoisasti asennellessa MM-rallien seurantalaitetta autoon. On aikamoinen hässäkkä antenneineen ja johtoineen, mutta selvittiin siitä ja katsastuksesta. Useastakin asiasta johtuen Ruotsalaiset halusivat tutkia auton läpikotaisesti ja siihen jokunen hetki sitten kuluikin. Illan jo hämärtyessä, Stefan jäi käymään nuotteja ja karttaa lävitse ja me muut (minä+Kari+Petri) lähettiin Hagforsin lentokentälle pystyttämään huoltoalue. Sää aiheutti paikalla monenlaista ongelmaa, suojaa oli ollut jo viikkoja ja hienosti suunnitellut ajoereitit nurmikolla olivat jo tässä vaiheessa mutaa.

Torstai-iltana sitten kävin Stefanin kanssa lävitse paikallisen nuotin salat ja sovimme mitkä asiat ymmärrän Ruotsiksi ja mitkä toivoin hänen kääntävän Englanniksi.

Perjantaiaamuna sitten MM-ryhmän perään reitille. Meidän luokassa oli kolme kilpailijaa, Ruotsalainen Audi Quattro, Norjalainen Kadett ja me. Quattron odotettiin menevän menojaan, mutta norjalaisten (Petter Fausko)  vauhdista ei ollut mitään käsitystä. Heidän autonsa oli valmistunut kilpailua edeltävällä viikolla ja vauhti oli sinällään heillekin arvoitus.

Yllättävän hyvin yhteistyö autossa lähti käyntiin ja sijoituksemme vaihteli välillä 10 – 15. Luokkamme Quattro jäi tien sivuun jo toisella ek:lla ja näin ollen kävimme kilpaa norjalaisen Fauskon kanssa. Yhtälailla olimme suurin piirtein tasavahdissa Taipalen Markun Escortin kanssa, Markku oli kärsinyt rengasongelmista pätkillä. Yleiskilpailussa olimme kaikki kolme peräkkäin, perjantain jälkeen johdimme kolmikkoa, 10 sek Taipaleseen ja Fauskoon 18 sek.

 

Ruotsi_001 Ruotsi_002

Lauantaiaamuna missasin jotain ja jäimme ensimmäisellä pätkällä 29 sek Fauskolle ja liki 40 sek Taipalelle. Pätkä oli kyllä tiukkamutkainen ja ylös alas mäkeä menevä, mutta ero oli aivan liian paljon. Loppu päivän aikana jäin vielä joitakin sekunteja molemmille ja vaikka viimeisellä ek:lla käärmeissäni löinkin molemmat yli 10 sek, ei se riittänyt enää paikkaamaan menetettyä aikaa aiemmin päivällä.

Näin ollen sijoitus oli yleiskilpailun 13. ja luokan 2., ero voittajaan 18 sekuntia.

Kokemuksena kilpailu meni selkeästi ykköseksi koko uran aikana. EK:t oli järjettömän hienoja epäonnisesta säästä huolimatta, kartturi uskomattoman hyvä ja yleisöä tosi paljon hurraamassa, mm. Colin Crestin-hyppyrissä. Hurraaminen kuului jopa auton sisälle paikka paikoin.

Mutta taas ollaan tyhjän päällä, mitäs sitten? Auto myyntiin ja katsotaan kuinka käy.

Ohessa kooste incareista Ruotsin reissulta: http://youtu.be/wWzT_QIiHUk


Written by Jukka



See all posts by

Leave a Reply